weernaaritalie.reismee.nl

Dag 10; Siena en Chianti

Na een dag uitrusten gisteren zijn we vandaag weer helemaal klaar voor een dag op pad. Na het ontbijt in de auto voor een bezoek aan Siena, op ongeveer 1,5u rijden van de camping. Nadat we de auto hebben geparkeerd wandelen we door de nauwe, soms zelfs wat steile straatjes van Siena. Siena is van oorsprong een ommuurde middeleeuwse stad en die structuur van nauwe straatjes zie je nog goed terug. We wandelen naar het Piazza del Campo, het middelpunt van de stad en een adembenemend mooi plein. We drinken op een terras een veel te dure cappuccino/koffie/fris, en genieten van het uitzicht en de mensen op het plein, die indrukken zijn onbetaalbaar .

Net na de middag zijn we weer terug bij de auto, want we hebben gepland het stuk tot aan Florence terug te rijden via de ‘Chiantiroute’ (de SR222 op de kaart). Deze route, waarvan wij ongeveer 65km rijden, schijnt een van de mooiste van Italië te zijn met spectaculaire uitzichten. De heren op de achterbank maken er een sport (of beter gezegd strijd) van, aan wiens kant het mooiste uitzicht is.. We maken een paar korte stops om foto’s te maken en half de middag stoppen we bij een karaktristieke wijnboerderij zoals je ze ook in films ziet en genieten van een heerlijke Toscaanse lunch compleet met antipasti, bruchetta, pasta’s en een gerecht dat google nadien voor me heeft vertaald als ‘wild zwijn’ en dat alles voor mama natuurlijk vergezeld door een echte Chianti-wijn. Tel daarbij de geweldige locatie met openstaande deuren, wijnranken tegen de gevel, citroenbomen en olijfbomen voor het terras, de vader des huizes in de bediening, moeder en zoon in de keuken en het plaatje is compleet. Pas tegen 16u rijden we weer verder voor het laatste stuk van de route en vervolgens het stuk terug naar de camping.

Daar duiken we nog even het zwembad in en spelen met z’n allen een heel oneerlijk potje volleybal (de regel is vooral dat de jongste speler wint), met vooral heel veel waterpret. Omdat we laat en uitgebreid geluncht hebben, slaan we een diner vandaag over en eten we alleen wat stokbroodjes met ham, salami, gebakken ei (op verzoek) en gegrild met wat olijfolie, en wat komkommer en meloen voor de vitamines. Uiteraard wandelen we ook vanavond weer naar het terras voor een gelato en spelen daarna nog een potje tafeltennis met de oudste en bij de caravan nog een potje saboteur en carcassonne met de jongste tot het weer hoog tijd is om te douchen en de bedjes op te zoeken. Dit keer wel pas nadat we voor de zekerheid de spullen onder luifel allemaal van de grond hebben gehaald, de was van de waslijn hebben gehaald, en de ramen op een kleine kier hebben gezet, want als we de weersverwachtingen voor Italië mogen geloven gaat het de komende 24u regenen, heel veel regenen… We gaan het zien!

Toos.

Dit was dus weer een mooie dag. Hopelijk valt de regen mee en blijft alles droog. Ik ga nu weer even op googlemaps kijken of ik de piazza del campo kan vinden.

Wilhelmien

Wat een mooie en gezellige dag is het weer geweest vandaag.samen met de foto's maakt het voor mij een compleet plaatje. Slaap lekker en droom van alle fijne dingen tot nu toe.