weernaaritalie.reismee.nl

Dag 7; Maona-grotten

We hebben geen wekker gezet en zijn laat wakker, Florence gaat hem daarom niet worden vandaag… change of plans dus. Eerst maar eens op het gemakje ontbijten en tijdens het ontbijt bespreken we de mogelijkheden voor vandaag.

We kiezen unaniem voor de Maona-grotten op nog geen 2 km van de camping, die sinds vorig jaar open zijn voor publiek. Dat blijkt zeker geen verkeerde keuze. Wanneer we aankomen is er nog een groep in de grot, mogen we in de schaduw even wachten en krijgen alvast een zeer charmante gele helm uitgereikt. Na 10 minuutjes komt de groep naar buiten voor het 2e deel van de tour, en mogen we vast aansluiten. Via steile trappen en langs rotswanden lopen we naar een andere kleine grot. De gids vertelt dat het vermoeden bestaat dat deze grot deel uitmaakt van een veel groter geheel, maar dat speleologen nog volop aan het werk zijn dit te bewijzen. We mogen kijken in de gangen waar gewerkt wordt en de Engels sprekende gids legt alles goed uit. Na een aantal keer mijn hoofd stoten begin ik die afgrijselijke gele vriend op mijn hoofd toch meer te waarderen . We wandelen terug naar de ingang en omdat de andere bezoekers dit stuk al gehad hebben, hebben we met nog een ander stel bijna een privé -rondleiding. De grot is erg indrukwekkend, vooral de verhalen die erbij vertelt worden en de dingen die je er met wat verbeelding in kan zien, maken dat het ook voor de kinderen erg interessant is (de toren van Pisa en het zwaard staan wel met stip op 1). De grotten staan ook bekend om de vele vleermuizen die er leven en hoe gaaf is het als er dan ook nog eentje rakelings over onze hoofden vliegt. We hadden gehoord dat het bezoek ongeveer 20 min zou zijn, maar uiteindelijk zijn we dik een uur verder als we weer in de auto stappen.

We rijden nog even langs de supermarkt voor wat boodschappen en tegen 13u zijn we weer op de camping. We lunchen, houden een echte Italiaanse siesta, de jongens spelen wat kaartspelletjes en duiken op zijn tijd het zwembad in. Zo vliegt de middag voorbij en voor we het weten is het alweer tijd om te koken. We eten makkelijk; kip met aardappeltjes van de Skottel, maar ons toetje is dan wel weer Italiaans; hmm... Tiramisu! In de avond wederom even naar het terrasje bij het restaurant van de camping, een spelletje bij de caravan en zo komt er ook aan deze relaxte vakantiedag weer een einde. Lekker op tijd slapen vanavond want morgen hebben we een drukke agenda; nu wel echt naar Florence en begin van de avond georganiseerd vanuit de camping naar de olijfmolen aan de overkant voor een rondleiding en proeverij. Ben benieuwd!

Toos

Ga ik eens kijken of ik de grotten kan vinden op google maps. De camping en Lucca heb ik ook al gezien ? Prachtige camping trouwens.

Wilhelmien

Dat moet wel indrukwekkend zijn geweest daar in die grotten. Jullie leren ook nog heel veel tijdens jullie vakantie jongens. En dan dat Italiaanse toetje ziet er lekker uit en ik hoop dat het ook gesmaakt heeft zoals het eruit zag. Morgen een gezond weer op en geniet in Florence.

Yvette

Leuke dag! En vast ook lekker koel in de grotten.
Op naar de volgende dag. ?