weernaaritalie.reismee.nl

Dag 8; Florence en de olijfmolen

Vanmorgen op tijd de wekker, ontbijten en de auto in; op naar Florence. We gaan deze keer met de auto en hebben een adres van een groot winkelcentrum om gratis te parkeren en eenvoudig met de tram naar het centrum te kunnen. Zo gezegd, zo gedaan en rond 10.30u staan we op het Piazza della Stazione, het grote plein voor het station. We hebben via de website www.ciaotutti.nl(tip!) een citywalk voor kinderen gekocht, en al leidt die ons ongeveer langs dezelfde route als we eerder gelopen hebben, door alle leuke verhalen voor de jongens die in de wandeling staan, kijken we weer naar hele andere dingen. Een van de eerste dingen die wordt geschreven is een stuk over de bewerkte verkeersborden in de stad en vooral de jongste vindt het een sport om ze als eerste te vinden en wil ieder straatje in. Met uiteindelijk een totale score van 11 (waarvan een aantal dezelfde) zijn we dik tevreden. In de Mercato Centrale (de overdekte markthal) kijken we onze ogen uit, al vindt de oudste het vooral bij de vele slagers enorm stinken.

We lopen rustig verder en hadden vooraf het idee deze keer wel de Duomo te beklimmen, maar bij het zien van de wachtrij haken we meteen af. We lezen de verhalen over de leeuw bij de kerk en zoeken hem natuurlijk op en over de gouden bol die tijdens een storm van de top rolde en waarvan nog een afdruk op de grond zichtbaar is. Ook de bronzen deuren van het Baptisterium worden uitbundig bestudeerd en dan blijkt dat er bij de oudste toch een hoop is blijven hangen van de geschiedenislessen want hij kan ons er meer over vertellen dan wij hem… Via winkelstraten en pleinen komen we bij het beeld van het zwijn. Dit zwijn zou geluk brengen als je een muntje gooit en ervoor zorgen dat je terugkeert naar Florence als je zijn snuit aait. We nemen het zekere voor het onzekere; er wordt geaaid en een muntje gegooid, better safe than sorry ! We steken de Arno over via de Ponte Vecchio en lopen via wat rustigere straatjes naar een pleintje waar we, het is inmiddels tegen 14u, lunchen met (uiteraard) pizza. Het pleintje is ook de laatste plaats van de citywalk en omdat we vanavond nog een excursie op de planning hebben staan, lopen we rustig aan terug naar het station waar we de tram richting parkeerterrein pakken. Nog gauw wat boodschappen mee en dan terug naar de camping waar we even een uurtje niets doen voor we weer op pad gaan. Of nou je, niets doen… het heeft in de tussentijd enorm geregend op de camping en hoewel de buren superlief zijn geweest de was op tijd onder de luifel te leggen, bleek het dakraam van de caravan ook open te staan, dus kon de vloer even gedweild en het beddengoed gewassen worden…

Een uurtje later dus weer op pad. Aan de overkant van de camping ligt een olijfmolen die we met een groep vanuit de camping bezoeken. Omdat de olijven pas vanaf oktober geplukt worden is de molen op dit moment niet in gebruik. De boerin die ons de rondleiding geeft verteld duidelijk hoe het proces gaat en heeft ook nog wat foto’s en filmpjes om te verduidelijken.

Het leukste onderdeel is echter daarna; we mogen aan grote tafels met roodgeblokte kleedjes proeven van lokale lekkernijen, tel daarbij het uitzicht (weliswaar door de open ramen) op de geweldige heuvels met ondergaande zon en het is bijna zoals in een een film. We proeven natuurlijk de verschillende extra vierge olijfolies, maar ook wijnen, hammen, salami’s, salades, een soort bonensoep en als toetje lekkere cantucci’s (koekjes). Uiteraard slaan we nog een en ander in om mee te nemen.

Het was vandaag een lange, vermoeiende maar erg leuke en indrukwekkende dag. Morgen maar even een dagje rustig aan…

Wilhelmien

Wat een fijne maar vermoeiende dag is dit geweest, maar de verhalen zijn nog steeds prettig om te lezen.Het lijkt voor mij ook of ik op vakantie ben en het meebeleef. Hopelijk doet dat zwijn zijn werk en breng het jullie heel veel voorspoed en geluk de komende weken/ jaren. Ook de olijfmolen was een succes naar ik zo lees misschien toch een extra flesje olijfolie mee terug?

Gerda

Dank je wel dat ik via jouw levendig verslag mag meegenieten van deze Italië reis. zoveel herkenbaar en vol blijde herinneringen.