weernaaritalie.reismee.nl

Dag 16; Op naar Brescia / op de camping

Vandaag splitsen we op; papa en kids blijven op en rond de camping en mama gaat (al vroeg) op pad. Ik heb afgesproken met Yvette (vriendin die 6 campings verderop verblijft) om Brescia te gaan ontdekken. Klokslag 7u de wekker dus en terwijl de mannen zich hier nog even heerlijk omdraaien in bed, tijd voor mama om te douchen, ontbijten en in de auto te stappen.

Het is ongeveer 45min rijden, en we vinden met gemak een parkeerplaats (lees; we staan in een nagenoeg lege parkeergarage) en wandelen vanuit daar naar het beginpunt van onze wandelroute. Net als vorige week in Florence hebben we via www.ciaotutti.nl weer een citywalk gedownload om ons langs alle mooie plekjes van de stad te leiden en ondertussen meer te weten te komen over de stad.

We beginnen de tocht bij zo’n beetje het oudste punt van de stad; het Capitolium, dat bijna 2000 jaar geleden door de Romeinen werd gebouwd. Daarnaast liggen de resten van het theatro romano, het oude amfitheater van de stad. Omdat we in ons enthousiasme zo vroeg zijn, is helaas alles nog gesloten, maar we hebben er een prima blik op kunnen werpen. We wandelen verder via de route, of nou ja, dat proberen we althans, want een stukje verder blijkt dat we al iets te ver zijn en zo komt het dat we een heel verhaal lezen bij een beeld op een plein (tot zover klopte dat gewoon met de beschrijving) wat ging over een man, terwijl wij toch echt voor een beeld van een vrouw stonden. Zo lopen we een keer of 3 onder een tunneltje op en naar, maar uiteindelijk vinden we dan toch het juiste beeld (en verhip, zelfs de naam op het beeld klopte met de beschrijving).

We lopen door het Broletto, een soort binnenplein met bijzondere gezichten in de gevel en stukken fresco’s op het dak. We zien open deuren en een grote trap met ook zo’n mooi dak en lopen de trap op om foto’s te maken. Boven wordt ons duidelijk dat we in een soort rechtbank zijn (goh, zou het daarom Palazzo del Governo heten?) en omdat we nergens van verdacht worden (tenzij het illegaal betreden van overheidsgebouwen strafbaar is in Italië) verlaten we het gebouw toch maar weer. We drinken wat op een pleintje, bekijken kerkjes, en zo leidt onze route ons uiteindelijk naar het Castello, boven op een berg (lees; flink omhooglopen dus) en hebben daar een mooi uitzicht op de stad, en is tevens het eindpunt van onze route. We besluiten terug te wandelen naar de auto en naar Peschiera te rijden om daar te lunchen met een lekkere pasta. Zo gezegd, zo gedaan, dus even later zitten we heerlijk aan de fusilli met zalm, garnalen en courgette. We wandelen ook in Peschiera nog door wat straatjes en dan is het toch echt weer tijd om ieder naar zijn eigen camping terug te gaan.

Op de camping blijkt dat ook de mannen een heerlijke dag hebben gehad. Heerlijk naar het zwembad geweest, naar de markt in Pacengo gewandeld op zoek naar een katapult om steentjes te schieten in het meer (niet gevonden op de markt, maar mama gelukkig wel bij een souvenirwinkeltje in Peschiera) en gewoon lekker getekend en spelletjes bij de caravan gedaan.

Weer compleet besluiten we het laatste restje middag en begin van de avond lekker aan het meer door te brengen. De katapulten worden uitgebreid getest, de opblaasbare rog zwemt zijn eerste rondjes door het meer, mama dobbert lekker op haar luchtbedje en zo vloog de tijd voorbij.

Omdat ik uitgebreid geluncht heb en niet zo’n trek, besluiten de heren dat ze wel een pizza lusten en natuurlijk moet er ook vandaag nog een gelato gegeten worden. We duiken daarna een beetje op tijd op bed, want het is een redelijk vermoeiende dag geweest. Morgen maar weer een dagje rustig aan…

Yvette

Dit is precies de goede beschrijving van ons gezellige dagje!

Toos

Wat een bewondering heb ik voor je uithoudingsvermogen.

Wilhelmien

Heerlijk zo'n vakantiedagje voor jezelf samen met je vriendin. En wat hebben jullie veel gelopen zo te lezen. Petje af !
Gelukkig hebben de mannen zich ook goed vermaakt en viel de katapult ook in goede aarde. De dag is goed afgesloten met wat ontspanning en de beruchte/ beroemde/ favoriete Gelato. En Marcel fijn dat jij de boys onder je hoede nam.