weernaaritalie.reismee.nl

Dag 6; Lucca goes Lucca

Geen wekker vandaag, toch zijn we op tijd wakker. Eerst sportief in het zwembad aan de slag, hardlopen durf ik hier niet goed aan; smalle bergweggetjes + serieuze hoogteverschillen + Italianen in autootjes die denken dat ze de rally van MonteCarlo aan het rijden zijn = geen goede combi. Daarna ontbijten en plannen voor de dag maken. Voor vandaag 2 dingen die naar voren komen, zwemmen in het ‘bovenste zwembad’ (de camping is gelegen op meerdere terrassen en op het bovenste deel ligt een groter zwembad met allerlei jetstreams etc.) en naar Lucca, uiteraard om de gepersonaliseerde souvenirs weer in te slaan. Normaal plannen we dit soort stadsbezoekjes in de ochtend i.v.m. de warmte, vandaag is er voor de middag bewolking voorspelt, dus genieten we eerst nog even van de zon, het water en een boek bij het zwembad. Pas na de lunch (yep, voor de oplettende lezers van gisteren; voor de jongens idd de pizza’s die gisteren over waren ) gaan we op pad.

Lucca ligt op een klein halfuurtje rijden van de camping en parkeren is een eitje, het is duidelijk nog geen hoogseizoen hier. We moeten door een soort tunnel in de stadswallen naar binnen en daar treffen we een soort gangenstelsel waar een kunsttentoonstelling is, vooral een reusachtige monnik maakt indruk in deze stille ondergrondse gang. Buiten wandelen we eerst een stuk over de stadswal en gaan dan de kleine straatjes in op zoek souvenirs. Uiteraard ontbreekt ook een ‘gelato-stop’ niet aan dit stadsbezoek, je bent tenslotte niet voor niets in Italië. Uiteindelijk zijn we tegen 5-en weer op de camping, waar de jongens nog even het zwembad in duiken, terwijl wij onder de luifel (papa) en in de hangmat (mama) weer wat hoofdstukken lezen in onze boeken. Lucca wil daarna nog even bij de speeltuin en bibliotheek met boeken en spelletjes gaan kijken, en onze huispuber voelt daar uiteraard niets voor, dus die blijft verscholen achter zijn nieuwe Ray-ban liggen chillen in de zon .

We eten vandaag makkelijk; built-your-own-burger. Broodjes en hamburgers van de skottel en een schaal sla-tomaten-komkommer-kaas-bacon-etc op tafel en dan je zelf je hamburger bouwen, altijd een succes, McDonald’s is er niets bij.

Nadat we nog even op het terras koffie hebben gedronken spelen we een paar potjes ‘Saboteur’, zoals ik al eerder schreef een soort kaartspel a la ‘wie is de mol’ en ‘weerwolven van wakkerdam’ en vooral heel grappig vandaag dat vooral de jongste nog even aan zijn pokerface moet werken. Al bij het trekken van de kaart waarop stond dat hij die ronde de ‘saboteur’ van het spel was verscheen er zo’n grote lach op zijn gezicht dat het bijna leek alsof er boven zijn hoofd een neonverlichte pijl naar hem wees !

Inmiddels is het 22.15u en alweer even donker en hebben de heren verplicht hun bedje in de caravan opgezocht. Weer een dag voorbijgevlogen…!

Dag 5; Reisdag naar Toscane

We hebben weer een reisdag voor de boeg, dus op tijd opruimen en ons klaar maken voor de rit van ongeveer 420km, van Zwitserland naar onze 1e bestemming in Italië. Vooral in het Zwitserse deel treffen we al veel wegwerkzaamheden, daarna kunnen we goed doorrijden, al treffen we tussen Parma en La Spezia nog wel een flinke (onweers-)bui. Toch rijde we een kleine 6 uur later de poort van camping Belsito in Toscane door. We boffen, omdat het nog niet druk is mogen we zelf ons plekje uitkiezen en daar hoeven we niet lang over na te denken; er is nog een luxe plaatsje met privé-sanitair pal aan het zwembad vrij en met die waterratten van ons is dat ideaal. We kennen de camping van onze vorige Italië-reis en waren toen erg enthousiast.

De jongens hebben hun zwembroeken al aan nog voor we de pootjes van de caravan hebben uitgedraaid en dat maakt dat wij alles rustig op kunnen zetten. We blijven hier een weekje, dus de luifel kan op en de extra koelkast uit de auto. Als ook daarna papa en mama weer zijn afgekoeld, besluiten we nog even naar de supermarkt te rijden voor boodschappen voor de komende dagen. De jongens zijn dol op die grote winkels, vooral omdat ze meestal voorzien zijn van bijzondere visafdelingen en niet te vergeten een flink assortiment speelgoed, haha!

Op de weg terug zoeken we een pizzeria om de eerste echte Italiaanse pizza’s te proberen. Hmmm... hier kunnen we wel aan wennen! Het is al tegen 21u als we weer bij de caravan zijn, tijd om nog even een rustig spelletje te spelen, de blog bij te werken en wat te drinken tot onze oogjes toch echt bijna dichtvallen... Buona Notte!

Dag 4; Lago Maggiore

Na een aantal dagen op tijd op, mogen de heren vandaag uitslapen terwijl mama nog voor 8u al in de bus richting Locarno zit om vervolgens de 5,5km terug naar de camping hardlopend langs het meer te doen. Een erg mooie route, al was het als vroeg warm in de zon en dat maakte het toch even pittig. Een van onze weinige ‘vakantieregels’ is, dat de jongens de ipads alleen voor het ontbijt (eigenbelang van ons om af en toe lekker uit te slapen) en tijdens langere autoritten (wederom eigenbelang van ons, ik beken ) mogen, vandaag hebben ze dus een keertje mazzel, omdat we wat later ontbijten.

Na de afgelopen drukke dagen, vandaag wat rustiger aan. Op het einde van de ochtend gaan we lopend naar het ‘centro commerciale’ niet ver van de camping. We hebben wat boodschappen nodig, en als we er toch zijn gaan we eerst nog even winkelen en sluiten we af met koffie en cappuccino in een restaurantje. Als we net na 13u terug zijn, spreken we af even ‘siesta’ te houden bij de caravan. De heren vermaken zich heerlijk met de lego en papa en mama met een boek en tijdschrift.

Het is al na 15u als we dan uiteindelijk bepakt en bezakt met luchtbedden, zwembanden en handdoeken naar het meer wandelen. We dobberen lekker rond, de mannen hebben dikke pret op de 'opblaasklimtoestellen' in het water, we spelen met de bal en de tijd vliegt voorbij. Omdat de oudste toch ook nog graag naar het zwembad wil, verhuizen we het hele circus rond 17.45u die kant op. Ook daar volop waterpret natuurlijk en voor we het weten is het tijd om te gaan douchen en aankleden. We hebben namelijk afgesproken vanavond met de bus (die overigens gratis is voor campinggasten) naar Locarno te gaan om te gaan eten en nog wat te winkelen. Dat eten is helemaal goedgekomen, de winkels bleken helaas allemaal al gesloten (al moet ik er eerlijk bij zeggen dat de mannen in mijn gezelschap dat totaal niet erg leken te vinden ). We wandelen nog even door het stadje en zijn uiteindelijk eerder dan gepland rond 21u weer op camping. Daar gaan de jongens eensgezind verder met hun legospel van vanmiddag en kunnen wij alvast wat opruimen, want morgen staat er weer een reisdag op het programma. We reizen door naar Italië en hopen ergens morgenmiddag in Toscane aan te komen!

Dag 3; Reisdag naar Lago Maggiore

Ook vandaag weer op tijd op, we hebben weer een reisdag voor de boeg en het is fijn de middag weer lekker op de volgende bestemming door te kunnen brengen. We hebben een route van 340km gepland naar de Zwitserse kant van het Lago Maggiore. Onze vorige Italië-rondreis hebben we een paar dagen aan de Italiaanse zuidkant doorgebracht en nu is het noorden aan de beurt. De autorit valt mee, de Gortharttunnel doen we met een halfuurtje file, maar verder gewoon lekker rustig op de weg, al maakt het ook groot verschil dat er natuurlijk vandaag geen vrachtverkeer op de weg zit. Net na de middag zoeken we een camping op in de buurt van Locarno en de keus viel op Camping Campofelice. We kiezen een schaduwrijk plekje uit en besluiten daarom de luifel niet op te zetten voor die 2 nachten.

We gaan eerst op verkenning op de camping, en de ijssalon is onze eerste stop... Check...; Ijsjes goedgekeurd! . We wandelen langs het strand en de jachthaven van de camping en tot slot nemen we nog een kijkje bij het zwembad zodat de jongens kunnen kiezen bij welk water ze de middag door willen brengen. Een lastige keus maar uiteindelijk wint het zwembad en koelen we daar heerlijk af! Rond 16.30u terug naar de caravan voor een drankje en wat lekkers en na een uurtje besluiten we toch ook nog even naar het meer te gaan. In het water voor de camping liggen allerlei grote opblaasattracties zoals een trampoline en klimballen en ondanks dat beide heren even moeten wennen aan het zwemmen in natuurwater (‘mam, er zitten hier VISSEN!’) wint het enthousiasme het uiteindelijk van de voorzichtigheid. Er wordt gesprongen en gedoken en vooral de jongste is het water niet uit te krijgen. Onze huispuber is er om een uur of 19.00u klaar mee, of nou ja, heeft HONGER. (En wanneer je puber honger heeft, kan je hoog en laag springen, hij wil dan eten... NU! ).

We eten vandaag bij de caravan en na het eten wandelen we nog even naar het terras voor koffie voor ons en een extra ijsje voor de kids.

Het begint al te schemeren als we weer terug bij de caravan zijn, dus spelen we bij kaarslicht nog een spelletje ‘saboteur’ (kaartspel a la wie is de mol, waar onze kids groot fan van zijn) en dan is het toch echt tijd om te douchen en de bedjes op te zoeken. Nu (22.56u) zit ik nog lekker buiten om met het geweldige uitzicht op alle lampjes tegen de bergen, nog gauw ons verslag van vandaag te maken, al vrees ik dat ook mijn oogjes niet heel lang meer open zullen blijven... welterusten!?

Dag 2; Pretparkpret in Europapark

We staan vandaag voor vakantiebegrippen op tijd op en ontbijten lekker in het zonnetje. Als alle gezichten en schouders zijn ingesmeerd (ze beloven 33gr vandaag), de ontbijtboel aan kant is en de rugzak is gepakt, is het tijd om richting het park te lopen. Omdat we met onze Eftelingkaarten gratis entree hebben, halen we onze kaartjes op bij de informatiebalie en al om 08.50u zijn we in het park. We zijn verrast dat de eerste attractie waar we naartoe lopen al open is, daar maken we dankbaar gebruik van. Het park is echt ontzettend groot, dus we weten vooraf dat het niet gaat lukken alles te doen wat we zouden willen. Ook dit park beschikt over een handige app, met plattegrond en wachttijden en daarop geven we onze ‘favorieten’ aan, kunnen we mooi in de gaten houden waar het wel of niet druk is. De vele achtbanen blijken niet alleen bij onze jongens populair, toch lukt het ze bijna allemaal te doen met maximaal 30 min wachten, langer gaan we niet in de rij staan hebben we vooraf afgesproken. Gelukkig zijn er ook veel shows en attracties zonder wachttijd, wij gingen naar ‘Paddington on Ice’ en dat was zeker geen verkeerde keus. Geweldig om alle schaatsers en schaatssters die sprongen te zien maken en met momenten zaten er ook grappige scenes tussen.

Natuurlijk ook regelmatig koffie- of ijsjespauze en er was vooraf al unaniem besloten dat we zouden lunchen bij ‘foodloop’. Een supergaaf restaurant waar je je eten zelf via een schermpje mag bestellen en het vervolgens via een achtbaan (ja, inclusief looping!) bij je tafel wordt afgeleverd. Verkooptechnisch ook slim, want zeg maar eens nee tegen die puppy-ogen die aangeven nog zooo’n dorst te hebben, terwijl je als mama toch echt het vermoeden hebt dat het niet door die dorst komt, maar door het feit dat die cola over achtbaan komt?... In de middag zijn vooral de waterattracties aan de buurt, want met de warmte koelt dat prima af.

We houden het vol tot sluitingstijd en wandelen dan terug naar de camping, waar we een broodje eten, de jongens douchen en nog even mogen tekenen en kleuren en daarna worden de bedjes opgezocht. Morgen weer een reisdag voor de boeg, we rijden dan als het loopt zoals gepland naar Zwitserland, waar we een paar dagen zullen blijven aan de noordkant (Zwitserse kant) van het Lago Maggiore.

Dag 1; We zijn weer op weg...!

Hallo en welkom op ons reislog!

Na onze reisblogs van onze vorige Italiereis (www.naaritalie.reismee.nl) en vorig jaar van onze 'staycation' (www.gewoonthuis.reismee.nl), de leuke reacties daarop en het feit dat we het onwijs leuk vinden dit reisdagboek ook op papier te kunnen bestellen als supergave herinnering, gaan we ook deze vakantie weer aan het schrijven. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom. Ik zal ook regelmatig een link op facebook plaatsen, maar wellicht niet van iedere blog. Ook kan het weleens voorkomen dat we bijvoorbeeld waardeloze wifi hebben of gewoon een lange dag, dan komen de verhalen een dagje later ;-).

Leuk dat je met ons meereist!

Terug naar vandaag; de laatste schooldag van de jongens, en om 12.00u start niet alleen de schoolvakantie, maar ook onze vakantie! Dus als Lucca om 12.00u feestelijk over de rode loper naar buiten komt, ze met dikke knuffels zijn uitgezwaaid en we naar huis zijn gelopen is het tijd om in de auto te stappen voor de 1e rit. We rijden vandaag naar Europapark in Zuid-Duitsland, een rit van zo'n 580 km. We hebben geen idee wat voor drukte we kunnen verwachten, en hebben ons op het ergste voorbereid. Het lijkt alles mee te vallen, af en toe 5 minuten langzaam rijden, en hoe later het wordt hoe rustiger op de weg. De jongens zijn engeltjes op de achterbank, ze zijn normaal al niet moeilijk, maar met beide een nieuwe ipad op schoot horen we ze helemaal niet meer. Timo had vooraf al met bijna smekende ogen gevraagd of we niet ook nog wat files konden doen, immers alle 5 de delen van Pirates of the Caribbean red je niet in een uurtje of 8... Om 20.30u rijden we de camping van Europapark op. Of nou ja, camping, xxl-parkeerterrein met stroompunten is een betere benaming. De faciliteiten en het centrum van het park zijn overigens prima en in western-thema, superleuk aangelegd. De parking zelf oogt nogal rommelig, gelukkig hoeven we er alleen maar te slapen! Als de caravan staat wandelen we nog even een rondje over het terrein, spelen de jongens nog even in de speeltuin en dan is het toch echt tijd om te douchen en onze bedjes op te zoeken, morgen staat er natuurlijk een dagje pretpark op het programma, dus hopelijk uitgerust weer op!